Замки Львівщини. Свіржський замок та замок в Старому Селі.

Перша подорож в 2015 році.
   Планував поїхати в Свіржський замок та замок в Старому Селі ще осінню і велосипедом, але велосипед я трішки поламав, а відремонтувати, руки дійшли лише в грудні). В грудні, для велоподорожі, вже не та погода і світловий день. Відстань від Львова до Свірзького замку приблизно 35 кілометрів, потрібен час щоб проїхати їх на велосипеді, плюс заїхати в Старе Село, а ще час для того щоб подивитись на замки та повернутись додому. Від велоподорожі відмовився.
   Переглянув варіанти, як ще доїхати в Старе Село і Свірж. Маршрут обрав такий - їхати в Старе Село електричкою, далі пішки до траси, а звідти маршруткою в Свірж.
   Вранці, погода щось не дуже хотіла підстроюватись під прогнози з сайтів і замість прояснень, небо було вкрите суцільним шаром сірих хмар, дув холодний вітер і падав лапатий сніг. За хвилин 15, поки чекали маршрутку, щоб заїхати на приміський вокзал, я з колєгами стали подібні на сніговиків).
   На приміському, панувала передсвяткова метушня, люди заклопотано тягнули, хто з електричок, а хто в електрички ялинки, дідухи, сумки, кульки, санки), по гучномовцю оголошували про посадку і про відправлення електропоїздів, що сприяло ще більшому пожвавленню на перонах, а ми чекали на свою електричку Львів-Ходорів, котра повинна відвезти нас до найбільшого замку Львівщини.
   В вагоні пахло хвоєю, а за вікном випогоджувалось. В Старе село ми приїхали о 10:12. Одразу з перону видно замок, хоча побачите ви його, ще тільки під'їжджаючи до станції, якщо сядете з правої сторони. Вперше я побачив замок в Старому Селі з вікна потяга, повертаючись до Львова після походу в Горгани.

Зараз найбільший замок Львівщини в руїнах. Планувались відновлювальні роботи,але...

А були часи коли в древньому поселені Черепинськ до складу якого входили теперішні Старе село, Черепин і Давидів - височів оборонний замок князів, висота веж досягала 18 метрів, стіни були по вісім метрів в висоту і товщиною два метри. Підкорився цей замок, за всю історію, лише козакам Богдана Хмельницького, можливо ще татарам, але не встояв перед байдужістю власників.

За легендами з цього замку, пострілом було вбито турецького ватажка. Ще в одній легенді розповідається про незліченні скарби в підземеллі під замком, вхід в яке завалено, тепер в підвалинах замку куди ще є доступ, на жаль, лежить сміття(.

Кажуть колись на замковому подвір'ї були каплиця та палац, тепер тут порожньо, зараз просторим подвір'ям замку гуляють вітри...

Хоча, окрім вітрів інколи в замок навідуються мандрівники, а ще коли ми оглядали стіни, помітили кота, що спостерігав за нами).

Залишаємо замок в Старому Селі і йдемо до траси, далі на нас чекає Свірж.

Здивувало розташування замку, переважно укріплення будують на пагорбах, або в оточенні рік, а тут навпаки, Старосільський замок внизу, а навколо висоти, лише поруч невеличкий потічок та маленьке озеро.
   Від замку до траси приблизно 2,5 кілометри. Ось на карті дорога якою ми йшли.

Також карта з маршрутом, як доїхати до Свіржського замку, позначив коли збирався ще в велоподорож), можливо комусь пригодиться.

Поки йшли від замку до траси погода змінювалась разів п'ять, від справжньої зими, коли сірі хмари суцільно вкривають небо і посипають землю лапатим снігом, до ранньої весни з яскравим сонцем, промені якого відбиваючись від снігу заставляють мружити очі.

Вийшли на трасу, озирнулись в пошуках зупинки, щось подібне на синій знак, котрий вказує, що в цьому місці зупиняються автобуси, колєга помітив, аж за поворотом до "Бухти вікінгів".
   На картах, що вище, позначено місце зупинки зі знаком, але, як виявилось автобуси зупиняються і біля повороту в Старе Село з якого ми вийшли, а зупинкою, до котрої ми прийшли, хтозна чи хтось користується). Ще й автобуси, висадивши людей біля роздоріжжя в село Відники, до зупинки набирали швидкість і пролітали повз нас так, що ми не встигали прочитати куди який їде, доводилось зупиняти та питати в водіїв. З третього разу ми таки зупинили потрібний нам автобус (Львів-Перемишляни №843). Водій, за проїзд в Свірж, взяв по шість гривень. Ще спитали про розклад руху - автобуси їздять з інтервалом 20 хвилин, відправлення з АС №5 у Львові.
   В Свіржі, як тільки проїдете два озера, по боках дороги, їх видно на карті, відразу з лівої сторони побачите Свірзький замок. Через півкілометра буде зупинка, також по лівій стороні, навпроти якої потрібно вийти.

Коли стати обличчям до зупинки, зліва буде дорога, ідіть весь час по ній і вона виведе вас до Свіржського замку. тепер ви знаєте, як доїхати в Старе Село і Свірж).
   Біля залишків старого муру до нашої групи прибився собака).

Тож тепер на екскурсію в замок вирушили вчотирьох "три туриста і собака").
   Коли сідали в автобус до Свіржа, небо уже було чисте, а тут знову зима брала своє. На алеї від зруйнованого муру до брами в замок, дув морозний вітер, собаці правда, здавалось, він не дошкуляв, а от ми, поки зробили кілька фото, добряче змерзли в руки

під цим вітром, згадав свій похід по Свидовцю, правда вітер тоді дув набагато сильніше хоча трішки тепліший, але і йти треба було не 200 метрів а 10 кілометрів))).
   Собака на правах екскурсовода провів нас до зруйнованої вежі, саме ця вежа зіграла роль бастіону Сен-Жермен в фільмі "Три мушкитери",

а далі до брами Свіржського замку, яка виявилась зачиненою.

Постукавши древніми клямками, в найкращих традиціях кіно, як сказав колєга: "давно мріяв таке зробити"), зачекали і зрозумівши, що ніхто нам не відчинить, пішли до брами, що веде в нижній двір замку.
   Тут також усе було зачинено, уже втративши надію потрапити всередину Свірзького замку, вирішили, хоча б просто обійти його навколо, та в цей час собака повернув голову в сторону алеї і кілька разів гавкнув. По алеї ішов чоловік, перша думка в моїй голові, коли я його побачив: "Хранитель ключів)))". Підійшли, спитали, справді - чоловік доглядає замок. Коли збирався сюди, знав, що графіку роботи в Свірькому замку немає, а щоб потрапити в середину потрібно знайти сторожа, правда де його шукати, тут версії були різні.

Перевірена і правдива така - графік роботи, до якого я не був готовий коли їздив в Олеський і Підгорецький замки, тут відсутній, в замку на протязі вихідних днів постійно є людина котра може вас впустити, відлучатись може лише для того щоб пообідати. Зараз замок закривають бо зимою відвідувачів небагато, а екскурсійні автобуси, я так зрозумів, не приїжджають взагалі. Воно може і добре, для нас, замок буде в повному нашому розпорядженні, така собі - персональна екскурсія)
   "Хранитель ключів",  відкриває браму і ми заходимо, до речі, "хранитель ключів"  - старший, інтелігентний мужчина в плащі і з краваткою, а не сторож в фуфайці котрого потрібно шукати десь на старих складах чи фермі, де він любить коротати час з місцевим сторожем, як писали мені колись на одному з форумів.

Заходимо всередину, перед нами невеличке подвір'я, посеред якого клумба, а за нею сходи, що ведуть в великий зал де колись була картина та старовинне різьблене крісло, принаймні так мені розповідав знайомий котрий був тут на початку 2000, а ще за його словами у дворі стояла гармата та зараз нічого з описаних ним речей я не знайшов. До речі, вхід в замок безкоштовний, лише при вході, з правої сторони, висить скринька для добровільних пожертв.

Всередині Свіржський замок нагадує квартиру під час ремонту(. Облуплені стіни, проводи електромереж, старі батареї з обрізаними трубами, місцями немає підлоги, але головне він зберігся і можливо колись ми ще побачимо відновлені середньовічні інтер'єри, картини та інші експозиції притаманні замкам котрими опікуються, а поки що...

Правда, на жаль, може бути і гірше в 2007 році кабмін ухвалив рішення про можливість передачі замку на 49 років в концесію, а концесія то таке мудре слово, що означає - договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об'єктів, що належать державі чи місцевим органам влади, в тимчасову експлуатацію іншим державам, іноземним фірмам, приватним особам. Та коли розмовляли з "хранителем ключів", то хоча і ходили чутки про переобладнання замку в забігайлівку і навіть приватну дачу одного з чиновників, але поки що все так і залишилось чутками, тож доступ в Свірзький замок вільний і відкритий для всіх мандрівників, а його стан мабуть буде напряму залежати від кількості відвідувачів і наповнення скриньки, як доїхати ви вже знаєте, вибирайте день і вперед).

Обійшовши все всередині, спускаємось в нижній дворик замку.
   Тут все просто чудово, тільки поглянув зі сходів і одразу забув про внутрішнє оздоблення замку, під ногами бруківка, в кінці двору стара кована брама, довкола кам'яні стіни та вежі, а посередині замковий колодязь з яким пов'язана одна з легенд Свірзького замку про дівчину котра зрадила свій народ і впустила ворога в замок, але в ім'я кохання, нагородою за це їй було не довге та щасливе життя з коханим татарином, а дно криниці куди відправив її той самий бусурман і ходить вона з тих часів Свіржським замком зачиняючи всі двері, на своєму шляху, принаймні так каже легенда.

Так, є тут і свої привиди, і свої легенди, і своя історія. Про історію і решту легенд, ви легко можете дізнатись з мережі, тому не буду це все переписувати сюди, бо про Свіржський замок написано - багато і детально.
   Піднімаюсь на верхній двір через замкові підвалини,

біля замкової брами на мене уже чекають колєги, пора повертатись додому.
   Та ще ж потрібно обійти Свірзький замок довкола, щоб повністю скласти картинку).

Під мостом залишився вхід в підземелля, котрим можна було пройти в костел, що поруч з замком, правда саме підземелля зараз завалене.

Піднімаємось на алею і йдемо до зупинки. Уже їдучи в автобусі ще раз дивлюсь на Свіржський замок, котрий, маю надію, ще надовго залишиться відкритим для відвідувачів, а можливо і стане одним з найцікавіших місць Львівської області.
   Ще один день проведений в, хоч і короткій, але подорожі), ще один день нових вражень, і ще один день, котрий запам'ятається...